זכיינות בארץ וזכיינות בעולם

החברה לפיתוח זכיינות – Israel Franchising 

 

זכיינות בארץ וזכיינות בעולם.

שיטת הזכיינות הפכה פופולרית למדי בשנים האחרונות כאשר רשתות רבות בוחרות לפנות למודל המוצלח. ההסבר לצמיחה המהירה בתחום הזכיינות בארץ ובעולם נובע ממספר סיבות ובראש ובראשונה מכך שהשיטה מספקת את ההון הדרוש להתפתחות ולהתרחבות סניפים חדשים ללא צורך בגיוס הון על ידי הלוואות, הנפקות או צירוף משקיעים. הסניפים אשר מוקמים על בסיס זיכיון הינם על חשבון הזכיינים מה שמאפשר לרשת עצמה להתרחב באופן מהיר ויעיל עם השקעות עצמאיות מינימליות.

צמיחה מהירה בהשקעה נמוכה – יתרונות הזכיינות

בהתאם לכללים לקבלת זיכיון, הזכיינים הם אלה אשר מספקים את עיקר ההשקעה לצורך הרחבת פעילות הרשת והם אלה האחראים על תשלום שכירות ועמידה בהסכמים שונים, כך שהסיכון הכרוך בהגדלת והתרחבות הרשת מתחלק בין הזכיינים השונים ואינו מוטל על הרשת בלבד.

מוטיבציה, הישגים ורווחיות

אחד האתגרים העומדים בפני כל רשת המעוניינת להתפתח  ולצמוח היא מציאה ושמירה על צוות ניהולי מקצועי ואיכותי בסניפיה. בעלי העסקים משקיעים רבות בצוות הניהולי וכאשר זה בוחר לפנות את מקומו, נוצרים תסכול ואכזבה נוכח המשאבים והמאמצים אשר ירדו לטמיון.

על פי מודל זכיינות, מנהלי הסניפים הם אלה אשר משקיעים מהונם בעסק מה שמעלה את המוטיבציה שלהם להצליח ומקטין את הסיכון שלהם לעזוב או לערוק למתחרים. הנתונים מראים כי ברוב הרשתות המובילות תחלופת הזכיינים נמוכה גם נוכח הביצועים העסקיים הטובים של הזכיינים בהשוואה לסניפים אשר ברשות הרשת, התוצאה היא היקף מכירות גבוה וחיסכון ניכר בהוצאות.

יתרונות הגודל

קצב הגידול המהיר אשר מאפיין שיטה של זכיינות מאפשר לרשתות ליהנות מיתרונות הגודל הרבים, בעיקר בתחומי הרכש, השיווק, הלוגיסטיקה ועוד. כאשר רשת מגיעה למכסה משמעותית של סניפים, היא הופכת למנהיגה בשוק וביכולתה לקבוע את כיוון התפתחותו וכן את הסטנדרטים של השירות הניתן או המוצר. יתרונות הגודל מספקים זריקת עידוד נוספת ויתרון ביחס למתחרים אשר מקדמים את הרשת עוד יותר.

בסיס להתרחבות בינלאומית

רשתות הפועלות בזכיינות מגלות כי ההתרחבות בשוק המקומי מספקת להן בסיס יציב ואיתן להתרחבות בינלאומית. העולם הפך לכפר גלובלי ורשתות רבות ברחבי העולם מכירות באפשרויות ובפוטנציאל הגלומים בהתרחבות מחוץ לגבולות ארץ המקור שלהן. ההבדלים הסוציו-אקונומיים והתרבותיים בין מדינות מביא להתרחבות על ידי מציאת זכיינים מקומיים המכירים היטב את השוק המקומי שלהן ומספקים שילוב מנצח בין הידע העסקי של הרשת עם המאפיינים המקומיים אשר מביאים עמם הזכיינים.

למי זה מתאים?

לאחר שהכרנו את היתרונות הרבים העומדים בבסיס הזכיינות, מן הראוי לציין כי שיטה זו אינה מתאימה לכל אחד. חברה אשר בחרה לפעול בזכיינות למעשה מפסיקה לעבוד בענף בו עבדה וייעודה משתנה לחברת הפקת שירותים לזכיינים אשר הם אלה אשר פועלים מול הלקוחות. השיטה אינה מתאימה למי שאינו גמיש דיו ומוכן לשינוי זה ולעתים היא אינה מתאימה לשוק אשר לא מביא את יתרונותיה לידי ביטוי.

תהליך בניית הזכיינות הוא מורכב הן לגבי חברות וותיקות הפועלות היטב והן לגבי חברות צעירות וקטנות בתחילת דרכן, כאלה אשר טרם הוכיחו את עצמן. בניית מודל זכיינות בריא ויעיל הינו מורכב ודורש השקעת זמן ומשאבים וכן מחייב גיבוש תכנית אסטרטגית, הכנה משפטית, פיתוח המותג ועוד. בניית מודל מתוחכם אשר ייצור רווחים לרשת ולזכיינים הינו חיוני על מנת ליצור מערכת יחסים קרובה ומוצלחת בין הרשת לזכיינים אשר תבטיח מיצוי הפוטנציאל העצום אשר טמון בזכיינות.

זכיינות בישראל

זכיינות מוצלחת היא כזו העונה על הצרכים של שני הצדדים בעסקה, השגת זכיינות מוצלחת בתנאים אופטימליים דורשת הכרת המודל והשוק מקרוב. עבודה נכונה בתהליך זכיינות בהחלט יכולה להביא הצלחות גדולות ולפתח הן את העסק המזכה והן את הזכיין תוך בחינת הפרמטרים המהותיים בתהליך המורכב. בראש ובראשונה נדרשת הערכת הוצאות עבור ההקמה, קבלת חוות דעת מקצועית מידי מומחים מעריכה את עלויות הרשת המזכה ובהתאם את התשלום הראוי עבור קבלת זיכיון במטרה להימנע מהוצאות מופרזות ומנופחות.

יוזמה פרטית, הגנה עסקית

התפתחות מודל זכיינות בישראל הינה מהירה והגידול ברשתות מקומיות אשר בוחרות בשיטה זה צובר תאוצה ומוביל להצלחות רבות. היכולת של יזם או בעל עסק קטן לגדול ברמה אשר תאפשר לו להתחרות באופן הוגן ושווה מול החברות הגדולות והמובילות במשק הישראלי הינה קלושה, רבים המקרים של צבירת הפסדים כבדים וסגירת עסקים חדשים כבר בשנה הראשונה להקמתם.

מודל זכיינות מהווה חלופה ופתרון מצוין לצמיחה של עסקים ומיזמים פרטיים אשר נמצאים בתחילת דרכם. העובדה כי הזכיין זוכה לגיבוי של רשת מנוסה ומצליחה ורשאי לשאת שמה יוצרת מקדמה משמעותית אל מול המתחרים המצעידה את הזכיין כמה צעדים קדימה ליצירת יתרון וסיכויי הצלחה טובים יותר.

עיקרון ההגינות

זכיינות בישראל כזו המשתלמת ומאפשרת בנייה והתפתחות עבור הזכיין, מומלץ שתתקיים עם רשתות מזכות מוכרות בארץ, כאלה אשר מרכזי המסחר הגדולים יעדיפו לשלב בשטחי המסחר שלהם. מיקום נכון ואטרקטיבי של הזכיין מגדיל את סיכויי הצלחתו ומאפשר לו פוטנציאל גדילה מהיר. במרכז של כל הסכם זכיינות חייב לעמוד עיקרון ההגינות אשר יבטיח כי שיתוף הפעולה ישרת את שני הצדדים.

ליווי מטעם הרשת

מרכיב חשוב בקבלת זיכיון הן של רשת מוכרת והן של עסק קטן ומוכר פחות הוא קבלת ליווי מטעם הרשת. קבלת הליווי חיונית להכרעה ולבחירה באפשרות של זכיינות כוללת המחייבת את הזכיין לפורמט עסקי מלא או לחילופין בחירה בזיכיון מצומצם. טרם בחירה בשיטת זכיינות בישראל מומלץ לבדוק את נהלי העבודה של הרשת המזכה ואת אופן התנהלותה מול הספקים השונים במטרה לצמצם בעלויות הזכיינים.

זכיינות בתי קפה

בשנים האחרונות נפתחים ברחבי הארץ בתי קפה חדשים רבים אשר משתייכים לרשתות שונות בעלות צביון דומה. כל סניף מתנהל על פי תפריט אשר נקבע ברמת הרשת ובעל מיתוג אחיד ותודעת שירות אשר אמורה להישמר ברמה זהה בכל סניפי הרשת. מנגנון זכיינות בתי קפה הפך לאחת מהשיטות העסקיות הפופולריות ביותר במאה ה-21, זכיינות בתי קפה הוא מודל עסקי המיושם על ידי רשתות בתי קפה בכל העולם ובארץ הוא נמצא בשגשוג ופריחה מיוחדים.

מקום הבילוי המועדף על כולנו

בתי הקפה נחשבים למקומות מפגש נעימים עבור משפחות, חברים ומארחים פגישות עסקים ועובדים הנמצאים בהפסקה ונהנים לסעוד את ארוחת הצהריים שלהם. על סמך מחקרים עולה כי כל אחד מאתנו מבקר בבית קפה לפחות פעם אחת לחודש וברוב המקרים יותר מכך.

התפריט המוכר והאהוב והשירות המוקפד הופכים את הרשתות למקומות בילוי קהילתיים וביתיים, כאלה היוצרים לעצמם קהל לקוחות קבוע ונאמן אשר אינו מוכן להחליף את הקפה שלו במקום האהוב עליו בשום מחיר. הביקוש הרב מעודד הקמת סניפים של רשתות בכל רחבי הארץ מאחוריהם עומד זכיין אשר רכש את הזכויות להקים סניף של רשת בתי הקפה תוך שהוא זוכה לפיקוח וליווי של הרשת ובתמורה הוא מייצג את הסטנדרטים והנהלים שלה.

הגשמת חלום של כל צעיר

החלום להקים בית קפה משותף לרבים ובעיקר פופולרי בקרב הצעירים, אולם כאשר מתעמקים בפרטים, החלום נראה רחוק וקשה להשגה נוכח ההשקעה והסיכון הגבוהים. זכיין אשר מקים בית קפה בעל שם מוכר וקהל לקוחות אוהד, חוסך לעצמו התמודדות קשה עם בעיות של מיתוג ופרסום.

ההשקעה הראשונית של הזכיין נמוכה באופן יחסי והוא עצמאי בשטח ומנהל את הסניף שלו כאשר הרשת מספקת לו הגנה וביטחון מבחינה עסקית, מקצועית ושיווקית. זכיינות בתי קפה מאפשרת לאנשים צעירים לעמוד בראש עסק מצליח ומספקת לזכיינים קורסים והדרכות מקצועיות, הכשרות וסיוע שיווקי לאורך כל הדרך. כל האלמנטים הללו מאפשרים לזכיין להימצא בנקודת מוצא מצוינת בהשוואה למתחרים ויתרון ביכולת להתקדם בידע העסקי שלו במקביל לניהול של עסק פעיל.

מודל עסקי רווחי ונוח

מודל זכיינות בתי קפה נועד לשרת את האינטרסים של שני הצדדים בהסכם. לצד ההזדמנות הטובה הניתנת לזכיין, זוכה הרשת להקים מודל עסקי רווחי ונוח כאשר כל סניף הפועל על סמך זיכיון, מפוקח על ידי הרשת ומחויב לעמוד בקריטריונים הניהוליים ובסטנדרטים שלה. כך יכולה הרשת להתרחב ולהגדיל את פריסתה תוך הצגת המותג לקהל רחב וחשיפתו ללקוחות חדשים. הכנסות הרשת ממכירת הזיכיון תורמת לטור ההכנסות שלה כמו גם מכירת חומרי הגלם וקבלת אחוזים מהמחזור החודשי.

ניהול נכון של עסק זכיינות

רבים מהאנשים המעוניינים להיות עצמאיים פונים לאפשרות של רכישת עסק קיים, השוק מציע עסקים למכירה רבים ולעתים במחירים אטרקטיביים, אולם מדובר בסיכון לא מבוטל שהרי ההשקעה הדרושה להפוך עסק קיים לכזה המצליח ורווחי הינה רבה. הנתונים אינם מעודדים ומצביעים על סיכון גבוה של עצמאיים לסגור את העסק שלהם בהפסדים כבדים כבר במהלך שנת הפעילות הראשונה. הקושי בפיתוח עסק מצליח והסיכון הגובה יוצרים שוק רחב של עסקים למכירה, אולם השאלה לגבי כדאיות רכישתם מוטלת בספק. לעומת זאת ניהול עסק זכיינות עשוי להיות פשוט הרבה יותר ובעל פוטנציאל גדילה והצלחה גבוה תוך צמצום הסיכונים וניצול הזדמנויות עסקיות.

יחסי גומלין

הקפדה על כללי עבודה נכונים הינם חיוניים להצלחת מודל הזכיינות הן בעבור הרשת המזכה והן עבור הזכיין. ראשית חושב להכיר את יחסי הגומלין בטרם חותמים על חוזה זכיינות גם עם חברה מוכרת ומצליחה. בדיקת חופש הפעולה אל מול החברה המזכה יכול לחסוך בהוצאות התפעול ועמידה בכללי הניהול של הרשת ימנעו מכם את עוגמת הנפש שבביטול הזיכיון או אי חידושו.

מודל מצליח – אחוזי הצלחה מרשימים

בישראל פועלים כ-8000 זכיינים בכ-350 רשתות מתחומים שונים. על פי הנתונים נמצא כי בעוד שכמחצית מהעסקים העצמאיים נסגרים בתוך שנתיים עד שלוש שנים, כ-70% מהזכיינים בישראל שורדים חמש שנים ויותר. הנתון צומח מהעובדות בשטח על פיהן הזכיין נהנה מחיסכון משמעותי בעלויות אל מול הספקים ושיטות העבודה המסודרות מאפשרות לו להתמקד בתחום המכירות.  על מנת לממש את המודל באופן מטבי יש להקפיד על הסכם זכיינות המגן על הזכיין, כזה החייב לכלול סעיף המאפשר מכירת הסניף לזכיין אחר. יש לשים לב לפירוט הזכויות הנוגעות ליציאה מהחוזה כגון אפשרות של הזכיין להמשיך ולפעול בתחום גם כעצמאי.

התשובה לשאלה האם אדם חסר ניסיון יכול להקים עסק חדש ומצליח בתוך פרק זמן קצר היא כן, מודל זכיינות טומן בחובו הזדמנויות עסקיות אשר בדרך כלל דורשות מאמץ של שנים והשקעת משאבים רבים. שיטת הזכיינות הפכה את היכולת להגשים חלום שכזה לתופעה עסקית בינלאומית נפוצה.

× נשמח לעזור בכל שאלה
דילוג לתוכן